New Zealand! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sara Tuin - WaarBenJij.nu New Zealand! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sara Tuin - WaarBenJij.nu

New Zealand!

Blijf op de hoogte en volg Sara

02 Juni 2013 | Australië, Alice Springs

Alweer 2 weken geleden dat ik vanuit Sydney vertrok naar Nieuw Zeeland.
Na 2 dagen in Auckland begon mijn reis met de kiwi experience, een busreis die door bijna heel Nieuw Zeeland gaat. In Auckland bij de bus pick-up meteen kennis gemaakt met Nicola, wat uiteindelijk de eerste week mijn reismaatje is geworden. Dat was ook wel nodig, want de groep in de bus was niet helemaal mijn ding, wat voel ik me oud nu ik dit zeg, maar wat waren ze onvolwassen.
De eerste stop was Hot Water Beach, een strand waarbij er 1 plek is waar de lava het water onder de grond zo verwarmd dat je als je een gat graaft, je eigen hottub hebt. Na uren graven van de groep die niet snapten dat als je een hottub wil, je ook daadwerkelijk 4 randen moet hebben, het heft met Nicola in eigen handen genomen en onze eigen hottub gegraven, de enige die daadwerkelijk ergens op leek. Echt bijzonder, buiten moeilijk koud en donker, maar jij zit in een zand-hottub waar je moet oppassen dat je je niet brand.
Na Hot Water Beach zijn we doorgereden naar Waitomo waar Black Water Rafting op het programma stond. Met banden door de grotter drijven/lopen/klimmen en van kleine watervallen afspringen, erg leuk en ijskoud. In de grotter zitten ook duizenden glowwurms, groene lichtpuntjes in een pikdonkere grot. Het verhaal erachter is iets minder magisch, de ontlasting van de wurms die met de zuurstof in de lucht een chemische reactie aangaat en daardoor licht geeft. Dus om een lang verhaal kort te maken, we hebben daar bewonderend naar poep gekeken.
Na Waitomo gingen we naar Roterua, een plek waar het altijd ruikt naar rotte eieren door de zwavelbaden die daar overal zijn. Aangezien we er vrij vroeg waren, samen met Nicola een wandeling door het zwavelbaden-park gemaakt en vervolgens langs het meer in Roterua gelopen, een aardige wandeling al met al. 's Avonds gingen we naar the Maori Village, een Maori dorp waar ze je laten zien hoe zij vroeger leefden en ze je alles leren over hun cultuur. Na een ontzettend gave en stiekem wat beangstingende openingsceremonie werden we meegenomen het dorp in. Daar lieten ze ons bij verschillende hutjes zien hoe zij spelletjes speelden, trainden, vlechten en bijzondere dansen (waaronder de Haka) deden. Deze avond was inclusief eten wat gekookt was in de grond, gezien hoe het eten uit de grond werd gehaald en daarna werden we mee naar binnen genomen voor nog meer dansen/zingen en informatie over de cultuur. Uiteindelijk het eten, heerlijk! Ontzettend fijn om wer een fatsoenlijke maaltijd te eten, van alles genoeg en gevarieerd te hebben en daarna een heerlijk toetje gehad!
De volgende dag vertrokken richting Taupo. Onze buschaffeur, Cuddles, bracht ons niet alleen van locatie naar locatie maar liet ons ook alle mooie plekken onderweg zien, veel korte wandelingen en prachtige uitzichten. Zo ook deze weg, de Haka Falls, prachtige waterval, echt bizar met hoe veel kracht dat water stroomt.
In Taupo met Nicola naar het spa park gelopen, waar je kleine hotpools hebt, daar heerlijk genoten van de warmte en uiteindelijk 's avonds vroeg op bed want voor de volgende dag stond de Tongariro Alphine Crossing op de planning. 5.30 wekker, auch, nog een uurtje kunnnen slapen onderweg naar deze hike en toen was het toch tijd om een beetje wakker te worden. Wauw, wat een uitzicht! De eerste blik op Mount Doom, Lord of the Rings echt 10 jaar geleden gekeken, maar nog steeds herkende ik de berg. Uiteindelijk een hike gedaan van 7 uur, af en toe vrij zwaar maar met het uitzicht dat we hadden had je amper tijd om daar op te letten. Want wat was dit ontzettend mooi, elke beschrijving ervan valt in het niets bij hoe het was. De foto's komen binnenkort op facebook, dus geniet er dan maar van. Maar als je het echt wilt ervaring (wat ik aanraad!) misschien toch overwegen om een ticket naar N-Z te boeken.

De volgende dag was het tijd voor River Valley, wat bestaat uit, eigenlijk niks. Een lodge, waar we sliepen, en dat was het wel. Maar een super mooie omgeving waar we helaas veel te weinig van hebben gezien aangezien we de hike van de dag ervoor nog veel te veel in de benen hadden. Dan maar lekker presidenten, kingsen, mexen, rock-paper-siccor en andere nieuwe spelletjes.

Na River Valley was het eindelijk tijd om naar Wellington te gaan waar ik een paar dagen Ome Dick zou bezoeken, mijn grootoom, de broer van mijn opa. Met de taxi naar zijn huis gegaan, en na 11 jaar Ome Dick weer gezien, ontzettend gaaf! Ook meteen mijn achterneefjes Josh en Daniel en mijn achtertante Mathilda ontmoet die ik nog nooit had gezien. Ze waren goed voorbereid op mijn komst, ontzettend lekker gegeten, wijn gedronken, met mamma geskyped, wat Ome Dick echt magisch vond en uiteindelijk, na 3 maanden kamers delen, een kamer voor mij alleen!

Ontzettend veel gehoord over het leven van Ome Dick, 1 ding is zeker, hij heeft niet stilgezeten en ontzettend genoten van het leven. Alle foto's gezien, verhalen gehoord en natuurlijk heeft hij me meegenomen naar zijn garage waar 3 motoren en een old-timer (Sudebaker?) staan. Daarnaast heeft hij nog een Landrover van weet ik het hoe veel jaar oud, waarvan de deuren niet op slot kunnen, want in de tijd dat hij gemaakt werd, was dat nog niet nodig.

'S middags hebben Mathilda en Dave me in de landrover meegenomen naar the red rocks, een formatie rode rotsen, waarna je devils gate hebt en een hele kolonie zeehonden, heel gaaf! De weg was ellende, of nouja, de weg was er eigenlijk niet, dus de 4wd kwam goed van pas!

In de andere dagen ben ik met Ome Dick op stap geweest, heeft hij me wellington laten zien en hebben we lekker taartjes gegeten en thee gedronken. Na 4 dagen ontzettend genieten was het alweer tijd om afscheid te nemen, want mijn reis ging door naar het zuidereiland.

Met de Ferry vertrokken vanaf Wellington naar Picton, wat een fantastische reis was dat, het uitzicht was echt bizar mooi. Het laatste deel gaat door the sounds, omgeven door bergen met een ondergaande zon, perfect.

In Picton een ontzettend fijn hostel gevonden, met gratis applecrumble en icecream 's avonds, jummy! De volgende ochtend een wandeling langs de baai gemaakt en s middags verder met de kiwi bus naar kaiteriteri, een prachtig plaatsje aan het strand. Daar een dag uitgetrokken voor een wandeling door het Abel Tasman park, ontzettend mooi en een vrij zware 4 uur durende hike gedaan. Daarna met de watertaxi ( die je nodig had om uberhaupt bij de walk te komen) nog langs een eiland gevaren met heel veel zeehonden, super schattig allemaal baby's die net als dolfijnen in het water spelen. Nogmaals, foto's komen binnenkort!

Inmiddels aangekomen in Westport, met weer een heel leuk huiselijk hostel, lekker bij de openhaard! Voor de komende dagen/weken staat weer vanalles leuks op het programma, maar dat bewaar ik voor de volgende blog!

Ik ben vast vanalles vergeten, maar de algemene conclusie is dat Nieuw Zeeland echt een prachtig land is, absoluut de moeite waard om naar toe te gaan (mam!!!!).

  • 02 Juni 2013 - 11:39

    Anouk:

    Saaaaar, wat klinkt dit gaaf allemaal!!

  • 02 Juni 2013 - 13:29

    Ryan:

    Ah Saar!! Ik wil weer terug! Super herkenbaar dit :):) fantastisch! Lekker verder genieten!!

  • 02 Juni 2013 - 15:12

    Els:

    Hoi Saar,
    geweldig, 't meeste had ik al van je gehoord maar toch leuk om te lezen! Je beleeft echt van alles, dat wordt straks wel afkicken!

  • 02 Juni 2013 - 16:18

    Karin:

    Misschien moet ik toch maar met mam mee :-)

  • 02 Juni 2013 - 18:51

    Tante Willy :

    Lieve Sara, wat heb ik genoten van je reisverslag bij Oom Dick.Heel herkenbaar al die plekken, die wij ook toen hebben gezien.Fijne reis verder !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sara

Actief sinds 11 Feb. 2013
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 7098

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 02 Mei 2014

Africa!

18 Februari 2013 - 31 Juli 2013

Down under & Thailand

Landen bezocht: